TERKINI
WARGA
Webmail      INTEGRITI     
       
Tempahan Kenderaan   HRMIS  
       
Tempahan Bilik Mesyuarat   Kemudahan
Cuti
Gantian
 
PEMAJU
Lesen & Permit   PPT  
       
Garis Panduan   e-Pemaju  
       
Penguatkuasan   BLESS  
AWAM
DRN   SPP   PPR
         
PPT   Aduan   Muat Turun
         
UNDI   Maklumat Pemaju   Garis Panduan
         
image
F.A.Q
image
Contact
Us
image
Complaints and
Feedback
image
Sitemap

MAKLUMAT KORPORAT > BAHAGIAN & UNIT > Bahagian Penguatkuasaan

MAKLUMAT KORPORAT > BAHAGIAN & UNIT > Bahagian Penguatkuasaan

Bahagian Penguatkuasaan
 

OBJEKTIF
  1. Memastikan kepentingan pembeli rumah terjamin melalui penguatkuasaan undang-undang dan pentadbiran yang cekap lagi berkesan.
  2. Memastikan pemaju perumahan mematuhi Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan)1966 (AKTA 118) dan Peraturan-Peraturan.
FUNGSI
Bahagian Penguatkuasaan, Jabatan Perumahan Negara (JPN) dibahagikan kepada dua cawangan utama iaitu Cawangan Penguatkuasaan dan Cawangan Pengurusan Aduan.

 

 

 

Cawangan Penguatkuasaan
Cawangan Penguatkuasaan bertanggungjawab menguatkuasakan Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 [Akta 118] dan Peraturan-Peraturan berkaitan bagi memastikan pemajuan perumahan dilaksanakan seperti yang dirancang dan menepati tempoh yang ditetapkan. Antara fungsi yang dijalankan:

 

  1. Kompaun
  2. Menyiasat Kes-Kes Perlanggaran Akta 118 dan Peraturan-Peraturan
  3. Semakan Ke Atas Keratan Iklan Akhbar/Brosur dan Gambar Papan Iklan
Cawangan Pengurusan Aduan

Cawangan Pengurusan Aduan bertanggungjawab dalam Pengendalian Siasatan Aduan Perumahan. Pembeli rumah boleh membuat aduan terus ke Bahagian Penguatkuasaan, JPN melalui :

Jenis-jenis aduan yang boleh dikemukakan kepada JPN adalah seperti berikut:

 

  1. Aduan berkaitan lesen dan permit iklan dan jualan
  2. Aduan melibatkan agensi lain
  3. Hakmilik(individu/strata) dan beban tanah
  4. Infrastruktur (air/elektrik dan jalan masuk)
  5. Ingkar Award
  6. Kecacatan mutu kerja
  7. Lain-lain aduan
  8. Pelbagai aduan berkaitan perjanjian jual dan beli
  9. Penyenggaraan/pengurusan bangunan dan harta bersama
  10. Projek bermasalah (sakit/lewat)
  11. Projek terbengkalai
  12. Sijil Layak Menduduki (CFO)/perakuan siap/pemantauan CCC.
PIAGAM PELANGGAN
  1. Menyelesaikan aduan awam berkaitan Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 [Akta 118] dan Peraturan-Peraturan dalam tempoh 30 hari bekerja.
  2. Menentukan Prime Facie kes dan menyediakan kertas siasatan perlanggaran kesalahan berdasarkan Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) 1966 (Akta 118) dalam tempoh 60 hari dari tarikh aduan diterima.
AKTA

Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan)1966 (AKTA 118) dan Peraturan-Peraturan

 

BORANG

Borang Aduan

AKTIVITI
i. Program Penyelesaian Aduan Segera bersama Kementerian/ Jabatan/ Agensi Kerajaan anjuran Biro Pengaduan Awam, Jabatan Perdana Menteri pada setiap hari Selasa bertempat di  Bilik VIP Pusat Komuniti Sentul Perdana, Jalan 2/48A, Sentul Perdana, Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur
RISALAH

Tips Kepada Pembeli Rumah

 

ALAMAT UNTUK DIHUBUNGI

Pengarah
Bahagian Penguatkuasaan
Jabatan Perumahan Negara
Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Aras 30, No.51, Persiaran Perdana

Presint 4, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan

62100 Putrajaya, MALAYSIA
Tel    : 603 - 8891 4410

Fax   : 603- 8891 4045

E-mel: enforcement@kpkt.gov.my  

 
Dikemaskini pada 22 Okt 2013
 
Jumlah Capaian : 1870196
 
 
Cetak versi format pencetak untuk halaman ini  Cetak halaman ini   E-Mel halaman ini kepada kawan  E-mel halaman Ini
 

Kemaskini pada 2015-04-04 15:50:40 daripada Administrator

  •  
  • Email this page
  • 2022
       

Jumlah Pengunjung:
Hari IniHari Ini2837
Jumlah PelawatJumlah Pelawat11541192
                      
 
MSC     mygov      QR
 
Hakcipta Terpelihara 2012 © Jabatan Perumahan Negara
Jabatan Perumahan Negara, Aras 30-38, No 51, Persiaran Perdana, Presint 4, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62100 Putrajaya. Tel : 03-8000 8000 
Paparan terbaik Microsoft Internet Explorer Ver. 8.0, Mozilla Firefox Ver. 14.0 ke atas, Google Chrome Ver. 20.0 ke atas dan resolusi 1024 x 768 ke atas
 
Dasar Privasi | Dasar Keselamatan |Bantuan |
Soalan Lazim |   Penafian Peta Laman
 
     
Tarikh Kemaskini : 01-06-2020 Total count : 11541192