Bahagian Penguatkuasaan dan Pengurusan Strata
OBJEKTIF |
|
FUNGSI |
Bahagian Penguatkuasaan, Jabatan Perumahan Negara (JPN) dibahagikan kepada dua cawangan utama iaitu Cawangan Penguatkuasaan dan Cawangan Pengurusan Aduan.
|
CAWANGAN PENGUATKUASAAN |
Cawangan Penguatkuasaan bertanggungjawab menguatkuasakan Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 [Akta 118] dan Peraturan-Peraturan berkaitan bagi memastikan pemajuan perumahan dilaksanakan seperti yang dirancang dan menepati tempoh yang ditetapkan. Antara fungsi yang dijalankan:
|
CAWANGAN PENGURUSAN ADUAN |
Cawangan Pengurusan Aduan bertanggungjawab dalam Pengendalian Siasatan Aduan Perumahan. Pembeli rumah boleh membuat aduan terus ke Bahagian Penguatkuasaan, JPN melalui :
Jenis-jenis aduan yang boleh dikemukakan kepada JPN adalah seperti berikut:
|
PIAGAM PELANGGAN |
|
AKTA |
Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan)1966 (AKTA 118) dan Peraturan-Peraturan
|
BORANG |
|
AKTIVITI |
i. Program Penyelesaian Aduan Segera bersama Kementerian/ Jabatan/ Agensi Kerajaan anjuran Biro Pengaduan Awam, Jabatan Perdana Menteri pada setiap hari Selasa bertempat di Bilik VIP Pusat Komuniti Sentul Perdana, Jalan 2/48A, Sentul Perdana, Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur |
RISALAH |
ALAMAT UNTUK DIHUBUNGI |
Pengarah E-mel: bpst@kpkt.gov.my |
Kemaskini pada 2023-02-27 14:40:06 daripada Administrator