Reset Setting Change contrast to brightChange contrast to originalChange contrast to darkChange to thin layoutChange to default layoutChange to wide layoutChange font size to lower sizeChange font size to original sizeChange font size to large size
T
T
T
T
T
T
14042858607_6c692229b6_k.jpg
bg-new3.png
TERKINI
WARGA
Webmail      KESPEN     
       
Tempahan Kenderaan   INTEGRITI  
       
Tempahan Bilik Mesyuarat   HRMIS  
PEMAJU
Lesen & Permit   PPT  
       
Garis Panduan   e-Pemaju  
       
Penguatkuasan   BLESS  
AWAM
DRN   SPP   PPR
         
PPT   Aduan   Muat Turun
         
UNDI   Maklumat Pemaju   Garis Panduan
         

MAKLUMAT KORPORAT > BAHAGIAN & UNIT > Bahagian Penguatkuasaan

MAKLUMAT KORPORAT > BAHAGIAN & UNIT > Bahagian Penguatkuasaan

BAHAGIAN PENGUATKUASAAN
 
OBJEKTIF
  • Memastikan pemaju perumahan mematuhi Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) 1966 [Akta 118] dan Peraturan-peraturan.
  • Memastikan kepentingan pembeli rumah terjamin melalui penguatkuasaan undang-undang dengan cekap dan berterusan.
FUNGSI
Menguatkuasakan Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) 1966 [Akta 118] dan Peraturan-peraturan berkaitan bagi memastikan pihak pemaju perumahan sentiasa mamatuhi Akta 118 dan memastikan kepentingan hak pembeli sentiasa terjamin.
 
CAWANGAN PENGAWASAN PERKHIDMATAN PERUNDANGAN
Cawangan Pengawasan Perkhidmatan Perundangan bertanggungjawab untuk menguatkuasakan Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) 1966 [Akta 118] dan Peraturan-peraturan berkaitan bagi memastikan aktiviti pemajuan perumahan yang dilaksanakan bermula dari tarikh kelulusan Lesen Pemajuan Perumahan sehingga berakhirnya Tempoh Tanggungan Liabiliti Kecacatan (DLP) sentiasa mematuhi peruntukan dan keperluan dalam Akta 118.
 
  • Unit Pendakwaan dan Khidmat Perundangan
    • ​Menyediakan kertas siasatan bagi pengesyoran pendakwaan ke atas pemaju perumahan yang melakukan kesalahan di bawah Akta 118.
    • ​Menyelaraskan kajian perundangan berkaitan sektor perumahan bagi tujuan penambahbaikan Akta 118 dan Peraturan-peraturan
    • ​Menyiasat kes-kes pelanggaran Akta 118 dan Peraturan-peraturan
  • Unit Kompaun dan Pentadbiran
    • ​Tindakan mengkompaun pemaju-pemaju perumahan bagi kesalahan-kesalahan di bawah Peraturan-peraturan Pemajuan Perumahan (Pengkompaunan Kesalahan) 2002
    • ​Semakan ke atas keratan iklan, akhbar, brosur dan papan iklan
    • ​Menyenaraihitam pemaju dan Ahli Lembaga Pengarah (BOD) sekiranya terdapat kesalahan-kesalahan seperti berikut:
      • Pemajuan Perumahan Tanpa Lesen
      • Ingkar Award Tribunal Perumahan dan Pengurusan Strata (TPPS)
      • Gagal membayar kompaun dalam tempoh yang ditetapkan
      • Terlibat dalam Projek Sakit
      • Terlibat dalam Projek Terbengkalai
CAWANGAN KHIDMAT NASIHAT PERUMAHAN
Cawangan Khidmat Nasihat Perumahan bertanggungjawab untuk memberi nasihat mengenai isu-isu perumahan yang berkaitan secara khusus kepada pembeli rumah.

Antara fungsi yang dijalankan ialah:
  • ​Memberi nasihat kepada pembeli rumah
  • ​Menyiasat kes-kes pelanggaran Akta 118 dan Peraturan-peraturan
  • Menyiasat dan mendapatkan maklumbalas daripada pemaju mengenai aduan yang berkaitan dengan Akta 118 dan Peraturan-peraturannya.

Jenis-jenis aduan yang boleh dikemukakan kepada JPN adalah seperti berikut:
  1. Aduan berkaitan lesen dan permit iklan dan jualan
  2. Aduan melibatkan agensi lain
  3. Hakmilik(individu/strata) dan beban tanah
  4. Infrastruktur (air/elektrik dan jalan masuk)
  5. Ingkar Award
  6. Kecacatan mutu kerja
  7. Lain-lain aduan
  8. Pelbagai aduan berkaitan Perjanjian Jual dan Beli (PJB)
  9. Projek bermasalah (sakit/lewat)
  10. Projek terbengkalai
  11. Sijil Layak Menduduki (CFO)/ perakuan siap/ pemantauan CCC.
 
ALAMAT UNTUK DIHUBUNGI
Pengarah
Bahagian Penguatkuasaan

Jabatan Perumahan Negara
Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Aras 35, No.51, Persiaran Perdana
Presint 4, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62100 Putrajaya, MALAYSIA

Tel    : 603 - 8891 4356 

Fax   : 603- 8891 4226
E-mel: mohamedali@kpkt.gov.my
 
 

Kemaskini pada 2017-08-09 16:16:02 daripada Administrator

  •  
  • Email this page
  • 10200
       

Jumlah Pengunjung:
Hari Ini74
Jumlah Pelawat9079899
                      
 
MSC     mygov      QR
 
Hakcipta Terpelihara 2012 © Jabatan Perumahan Negara
Jabatan Perumahan Negara, Aras 30-38, No 51, Persiaran Perdana, Presint 4, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62100 Putrajaya. Tel : 03-8000 8000 
Paparan terbaik Microsoft Internet Explorer Ver. 8.0, Mozilla Firefox Ver. 14.0 ke atas, Google Chrome Ver. 20.0 ke atas dan resolusi 1024 x 768 ke atas
 
Dasar Privasi | Dasar Keselamatan |Bantuan |
Soalan Lazim |   Penafian Peta Laman
 
     
Tarikh Kemaskini : 23-11-2017 Total count : 9079899